donderdag 4 april 2013


Ding 11: Ontdek wiki’s en hoe bibliotheken ze kunnen toepassen



Toen ik het voor het eerst over Wiki hoorde, dacht ik dat het over Wikipedia ging. Maar daarna wist ik dat het over Wiki ging. Een voordeel is dat het voor een specifiek aantal mensen gaat en dat zij alleen toegang hebben tot hun Wiki. Zij kunnen dingen lezen en bewerken. Er staat dan op wie wat en wanneer heeft gedaan.

Volgens mij wordt er tegenwoordig niet zo veel meer aan gewerkt, wat ontzettend jammer is.

http://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Hoofdpagina



Wikipedia

Is wikipedia slecht? Naar mijn mening niet helemaal.
Het probleem ligt aan hoe mensen wikipedia gebruiken. Vooral de generatie "kopiëren - plakken".
Ze gebruiken informatie zonder kritisch te analyseren of de informatie inderdaad klopt.
In wikipedia kan men ook goed informatie vinden, met verwijzingen naar betrouwbare bronnen.
Belangrijk is de kennis hebben om de gevonden informatie te analyseren en onderscheid kunnen maken tussen goede en slechte artikelen. Daarom is de taak van de informatiemedewerkers heel belangrijk. Wij kunnen mensen goed adviseren en ze attent maken over het gebruik van bronnen zoals wikipedia.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten